מציאות.com האינטרנט כסביבת חיים

מציאות.com האינטרנט כסביבת חיים

מציאות.com האינטרנט כסביבת חיים

גיליון מספר 5
אוגוסט 2010
  • פתח דבר

    "המִחשוב אינו נוגע עוד למחשבים. הוא נוגע לחיים... ...המהפכה בטכנולוגיית המידע תשחרר את המחשבים ממוסרותהמקלדות והצגים ותהפוך אותם לחפצים שאפשר לדבר אליהם, לנהוג באמצעותם, לגעת בהם או אפילו ללבוש אותם. בסופו של דבר יהפכו שינויים אלה על פיו את האופן שבו אנו לומדים, עובדים ומתבדרים - בקיצור, את האופן שבו אנו חיים." ניקולס נגרופונטי, "להיות דיגיטלי", 1995 . לפני כמה חודשים חלה הבן יקיר לי בשפעת. ביום השלישי למחלתו התקשרה המחנכת שלו. היא נשמעה מודאגת מאוד. "שאלתי היום בכיתה אם מישהו הרים טלפון לשמוע מה שלומו", אמרה, "ואף יד לא הורמה. אני כל כך מתנצלת, לא הייתי מעלה על דעתי שהתלמידים שלי ישאירו אותו לבד". פרצתי בצחוק. "לבד?! הוא כל היום עם כולם בפייסבוק, או במסנג'ר, או באס-אם-אס... אני יכולה לספר לך כל מה שקרה בכתה, כולל אילו שיעורי בית יש..." המחנכת פשוט שאלה את השאלה הלא-נכונה. התלמידים באמת לא השתמשו בטלפון: הם השתמשו במדיה שהיא הכי נכונה, זמינה ויעילה מבחינתם: האינטרנט. יותר מ 80- אחוז מתושבי ישראל ויותר מ 92- אחוז מבני הנוער בני 13 עד 17 גולשים באינטרנט; יותר מ 4.5- מיליון מתושבי ישראל חברים ברשת החברתית פייסבוק, מתוכם כמעט 600,000 בני 18-13 . נתונים אלה מוכיחים כי גם אם כל אחד מאתנו מפרש את האינטרנט ומשתמש בו באופן שונה, כולנו כבר שם. זה זמן רב שהאינטרנט כבר אינו כלי בלבד; הוא כבר אפילו אינו אמצעי תקשורת בלבד. מה שנגרופונטי הבין לפני כמעט שני עשורים אנחנו מתחילים להבין עכשיו: מדובר בסביבת חיים - פעילה, דינמית, בעלת מאפיינים מובהקים של תרבות. התרבות הזאת כוללת שפה, נורמות, ערכים ומנהגים. יש בה כללים של מותר ואסור, סיכויים לצד סיכונים, הייררכיות וקשרים חברתיים. זוהי תרבות חדשה המתפתחת בקצב מסחרר, תרבות שהצעירים הם לא רק אלה ששולטים בה - הם אלה שמייצרים אותה. זו התפיסה שהובילה אותנו כשהחלטנו לייחד לאינטרנט את גיליון מס' 5 של "עט השדה" - האינטרנט כסביבת חיים.
    קרא עוד
  • התנדבות וירטואלית

    באגף להתנדבות ופילנתרופיה בג'וינט אנו מקדמים תרבות של נתינה באמצעות מודלים שונים של התנדבות, מנהיגות ומעורבות בקרב בני גילים שונים: התנדבות ומנהיגות נוער עמ"ן , התנדבות משפחות, מנהיגות מתנדבת, מעורבות חברתית של צעירים ואחרים. אנו מזמינים אתכם להשתתף במערך הייעוץ, ההכשרה וההדרכה באמצעות ידע המתפתח בתחום המעורבות החברתית בארץ ובעולם בעזרת כלים חדשניים אנשים רבים, בהם בני נוער, מחפשים הזדמנויות להתנדב מהבית, בעיקר בשל אילוצי זמן, העדפה אישית או מגבלה כלשהי המחייבת אותם להישאר בבית ומונעת מהם להגיע פיזית אל ארגון המתנדבים. התנדבות וירטואלית מאפשרת לכל אדם בעל גישה לאינטרנט לתרום זמן ומומחיות לארגוני המגזר השלישי, לבתי ספר, למשרדי ממשלה ולארגונים אחרים המפעילים מתנדבים. ההגדרה הפורמלית להתנדבות וירטואלית היא זו: "ביצוע משימות התנדבות באופן חלקי או מלא דרך רשת האינטרנט על גבי המחשב בבית או במקום העבודה". שמות אחרים: התנדבות מקוונת, סייבר-התנדבות ועוד. המודעות הגוברת לפוטנציאל הטמון בטכנולוגיית המידע להרחבת הפעילות ההתנדבותית בארגונים עוררה בשנים האחרונות התלהבות רבה. מודעות זו התחזקה עוד בזכות השינויים הכלליים והמגמות החדשות בעולם ההתנדבות: המתנדבים של היום מחפשים משימות מוגדרות היטב, תחומות בזמן, שיאפשרו להם להשתמש במיומנויותיהם ויסייעו להם לרכוש מיומנויות חדשות.
    קרא עוד
  • רווחה בעידן הדיגיטלי: מאי-מייל לקהילות ידע מקוונות

    מחבר/ת: 

    האם יש לכם מחשב בבית? או אולי צריך לשאול - כמה מחשבים יש לכם בבית? האם הוא מחובר לאינטרנט? מתי למדתם לשלוח אי-מייל? מתי למדתם לגלוש באינטרנט? איך זה קרה? יש סיכוי סביר שרוב קוראי המאמר הזה לא נולדו לתוך סביבה ממוחשבת אלא שינו והתאימו את חייהם לשינויים הממוחשבים שמתרחשים בסביבתנו. כבר בשנות התשעים היה אפשר לראות כי השינויים הטכנולוגיים המהירים של "מהפכת המידע", הקרויה גם "המהפכה הדיגיטלית", אינם "עוברים על ידנו" אלא משנים את אורחות חיינו, את פני המקצועות שלנו ואת אופי הארגונים שלנו. לא רק שהטכנולוגיה משתפרת אלא שקצב השינויים הולך ומתגבר עם השנים. לפני כחמש מאות שנה שטף את העולם המערבי מעין גל צונמי אדיר ששינה את פניהם של אומות ויחידים: מהפכת הדפוס שהחלה בשנת 1456 , עם המצאת הדפוס על ידי יוהן גוטנברג. הדפוס הביא לידי שינויים אדירים בעולם המערבי ובשאר חלקי העולם. עד אז היה הידע נחלת קבוצות מצומצמות, ואילו רוב בני האדם היו אנאלפביתים. לידע הכתוב נחשפו רק קבוצות דתיות או אליטות אחרות. התפתחות הדפוס שיפרה את רמת האוריינות בקרוב ל 100%- והייתה הבסיס להתפתחות המדע כפי שאנו מכירים אותו היום. הקריאה האישית הביאה להתפתחות החשיבה הביקורתית, להטלת ספק במוסכמות עתיקות יומין ולהרחבה של חופש הבחירה, וכל זה בד בבד עם התפתחות מושג האינדיווידואליזם. יותר.
    קרא עוד
  • מצמצמים את פער השירות למתבגרים - מידע, ייעוץ ותמיכה נפשית ברשת האינטרנט Yelem כמקרה מייצג

    ייעוץ באינטרנט הוא יישום של התערבות פסיכולוגית נפשית באמצעות אסטרטגיות שיטתיות קוגניטיביות, רגשיות, התנהגותיות הנוגעות לאיכות חיים ולצמיחה אישית או להתפתחות מקצועית ופתולוגיה. ואלה המונחים המקובלים להתערבות ברשת: פסיכותרפיה/תרפיה מקוונת, , e-therapy ,on-line therapy ,mediated counseling תרפיה דרך מייל, ייעוץ, תמיכה ו"התערבויות פסיכולוגיות באמצעות האינטרנט". יש מחלוקת בקרב מטפלים בשאלת התמיכה הנפשית באינטרנט. יש מטפלים הרואים בה כלי מוגבל; הם אינם רואים בה פסיכותרפיה או ייעוץ פסיכולוגי ומשווים טיפול כזה לייעוץ הניתן בתכנית רדיו או בעיתון. טענתם היא שהטיפול באינטרנט אינו תחליף לטיפול ומטרתו לעודד פנייה לטיפול "אמִתי" מאחר שאינו אמור לאבחן הפרעות מנטליות או לטפל בהן. מטפלים אחרים סוברים כי הטיפול הנפשי באמצעות האינטרנט פותח עידן חדש של פסיכותרפיה. גרין מציין שלוש "סביבות טיפוליות" עיקריות שהאינטרנט מציע: טיפול נפשי באמצעות צ'ט: תוכנה המאפשרת דיאלוג סינכרוני. שיחה המתקיימת בזמן קבוע יום, שעה, כמו בטיפול הקלאסי. הצ'ט מופיע באופן ליניארי על הצג, והטקסט של המטופל והמטפל מופיעים על הצג לסירוגין. טיפול נפשי באמצעות הדואר האלקטרוני: התכתבות א-סינכרונית בין מטפל למטופל היכולים לשוב ולקרוא את התכתובת בכל עת. היתרון בטיפול כזה הוא האפשרות לבחון ולשקף את הקשיים של הפונה בלי הלחץ של חשיבה מהירה ותגובה.
    קרא עוד
  • תמיכה נפשית באינטרנט היבטים אתיים

    מקורות התמיכה המסורתיים בפרט המתקשה היו בעבר הקהילה והמשפחה. תפקידן של אלה היה לסייע ולהכיל בשעת משבר וקושי. מוסדות אלה מתפוררים והולכים בכרך הגדול המערבי, ולכן אנשים רבים נתונים במצוקה וסובלים מבדידות גדולה. סגנון החיים בכרך הגדול מצמצם את המגעים בין בני משפחה, שכן במשפחות רבות שני ההורים עובדים שעות רבות ונעדרים מביתם. הקשר הזוגי נפגע מכך וכן הקשרים בין הורים לילדים. תנועת בריאות הנפש הקהילתית העלתה כבר בשנות השישים של המאה ה 20- את הסוגיה של התפוררות מערכות התמיכה המסורתיות - support systems - ואת ההכרח למצוא כלים קהילתיים שישמשו תחליף כלשהו למערכות אלה, בייחוד נוכח התחלואה הנפשית הגואה, כשהפרט חש בדידות קיומית גדולה ואין כתובת זמינה עבורו. קפלן חשב שצריך לחזק כל מעגל חברתי שיוכל להכיל את הפרט בשעת מצוקה ולסייע לו; הוא טען שחשוב להפעיל כוחות לא מקצועיים כמרים, רופאים כללים, מתנדבים ועוד ושהמומחים בבריאות נפש הם שיתמכו בכוחות אלה ויכילו אותם. כך התפתחו כלי תמיכה שונים בקהילה - מתפקידי ייעוץ של אנשי בריאות הנפש למעגלים חברתיים שונים ועד לפיתוח כתובות תמיכה של מתנדבים שונים. כל אלה מנסים לפתור את בעיית הבדידות שהיא ממוקדי המצוקה. לדוגמה, דו"ח סיכום שנתי ל 2009- של הארגון הוותיק ער"ן )עזרה ראשונה נפשית - שירות תמיכה בטלפון לכלל האוכלוסייה בישראל( מעלה כי הסיבות המרכזיות לפנייה לקו המצוקה היו בדידות, בעיות ביחסים במשפחה ודיכאון. אנשי ער"ן שוחחו בשנה שעברה עם 135,000 פונים שהתקשרו
    קרא עוד
  • קבוצת תמיכה מקוונת להורים לילדים חולי סרטן

    קבוצות תמיכה מבוססות על קבוצות עמיתים אשר להם גורם מצוקה דומה, ותפקידן להציע תמיכה חברתית הדדית מתמשכת. מחקרים מלמדים על התרומה של קבוצות תמיכה לרווחתם של המשתתפים. לדוגמה, הערכות על פעילותן של קבוצות להורים לילדים חולים מצביעות על תרומתן המשמעותית להתמודדות עם מחלה. למרות הפופולריות וההצלחה של קבוצות תמיכה, הן אינן נעדרות בעיות ומגבלות. בבעיות הנפוצות ניתן לציין את אלה: א . מגורים באזורים מבודדים או רחוקים ממרכזי אוכלוסין מקשים להשתתף בקבוצות תמיכה בשל זמן הנסיעה הנדרש וחוסר במספר מספיק של משתתפים להקמת קבוצה מקומית; ב . הוצאות כספיות הכרוכות בהשתתפות בקבוצה, כגון מחיר נסיעה או חנייה או תשלום עבור השגחה על הילדים. כמובן, גורם זה רלוונטי בעיקר לאנשים מעוטי הכנסה; ג מגבלות פיזיות הנובעות מנכות, מחלה או גיל בקרב אנשים רבים שהיו מעוניינים להשתתף בקבוצת תמיכה; ד . קושי של אנשים רבים לחשוף מידע אישי במפגש פנים אל פנים עם אנשים אחרים, זרים, בשל חשש לפגיעה בסודיות, בשל הרצון לשמור על אנונימיות והחשש מהכתמה וחשיפה הכרוכות בעצם ההשתתפות בקבוצה. בעיות אלו הובילו, בין היתר, לפריחתן של קבוצות תמיכה מקוונות. בשנים האחרונות הפכה רשת האינטרנט למדיום שדרכו אפשר לקבל תמיכה נפשית באמצעות קבוצות מקוונות online. קבוצות תמיכה מקוונות פועלות בהנחיית איש מקצוע מתחום בריאות הנפש, ומקצתן קבוצות לעזרה עצמית. יש קבוצות סגורות שאפשר להיכנס אליהן אך ורק לאחר תהליך הרשמה, ויש קבוצות הפתוחות לכול. קבוצות פנים אל פנים וקבוצות תמיכה מקוונות מספקות למשתתפים תמיכה, עידוד ומידע. עם זאת, יש ביניהן כמה הבדלים, כמותיים ואיכותיים
    קרא עוד
  • התרבות הווירטואלית בקרב בני נוער ערבים בישראל

    בעידן שלנו האינטרנט נחשב לכלי התקשורת חשוב בקרב בני גילים שונים, ולחשיבות זו משנה תוקף בקרב בני הנוער. חשיבות זו מקורה במה שהכלי הזה יכול לספק בתחומי עניין רבים, כגון מידע וידע זמין, אפשרות להתקשר בזמן אמת, להפיץ ולחלוק מחשבות ואמונות ועוד. מחקרים רבים מציינים שבני הנוער הם אלה המרבים ביותר להשתמש בשירותי רשת האינטרנט. שכבת גיל זו מתאפיינת יותר משכבות גיל אחרות בהיותה הרפתקנית, סקרנית, מורדת חברתית וגם מצליחה טוב יותר מהמבוגרים הן מבחינת המהירות והן מבחינת הנכונות לקלוט את ההתפתחות הטכנולוגיות ולהשתלב בה. בחברה הערבית מתנהל בעת האחרונה דיון ער על מידת השימוש המושכל של בני הנוער בכלי העומד היום לרשות רובם. יש טוענים שדווקא בכלי זה יש עבור בני גיל הנעורים אתגר של כניסה לעולם הגדול, ואחרים טוענים שבכלי יש, דווקא בגיל ההתבגרות, משום פיתוי לשימוש לא מושכל שיש לו השלכות שליליות על תפקודם החברתי של מתבגרים אלה לחקר מידת השימוש באינטרנט והשפעתו על שכבת בני הנוער התבגרות מוקדמת נודעת חשיבות רבה בשל השימוש הרב שנעשה בו - מבחינת זמן. בחקר התחום הזה יש כדי לפקוח את עינינו להבין את עולמם החברתי של בני הנוער ואת חוויותיהם. אוכלוסיית בני הנוער בחברה הערבית בישראל היא פלח נכבד בחברה זו. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2007 מנתה קבוצת בני הנוער בני 12 עד 18 ( 218,800 נפש ) כ 15.3%- מכלל האוכלוסייה הערבית בישראל. לשם השוואה, השיעור המקביל של בני נוער באוכלוסייה היהודית היה 10.7% בלבד 583,100 נפש.
    קרא עוד
  • רוצה להיות חבר שלי? על חברות ואלימות בקרב ילדים ובני נוער בפייסבוק

    מה קורה כאשר חברות הופכת לשאלה של אישור בפייסבוק? כאשר רמת המקובלות נמדדת במספר החברים בפייסבוק? כיצד אלימות באה לידי ביטוי ברשת והאם היא "כואבת" כמו אלימות במרחב הפיזי? מה תפקידה של המערכת המשפחתית והחינוכית בהתמודדות עם אירועים ברשת חברתית באינטרנט? שאלות אלו ואחרות עולות נוכח ריבוי מקרים של אלימות בקרב ילדים ובני נוער, החל מהכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי, ברשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק, שם הם הופכים לבריוני רשת או, לחלופין, לקורבנות. במאמר זה תיבחן הזירה החברתית - פייסבוק - במטרה להעריך את משמעותה הן בעיני הילדים המשתמשים בה והן בעיני מערכת החינוך הניצבת אובדת עצות אל מול האלימות הגואה בה. דוגמאות שונות שזורות במאמר לצורך המחשה; אלו שאובות מתוך מקרים אותנטיים אשר הובאו לידיעת המחברת לצורך קבלת ייעוץ והכוונה. במאמר נבחנות גם דרכים אפשריות להתמודדות עם תופעות שונות ברשתות חברתיות, ברמת המניעה וההתערבות. לכל שלב התפתחותי יש דפוס מיוחד של חברות האופייני לו. חשיבות הקשרים החברתיים בחיי הפרט מתבססת עם כניסתו לבית הספר ומקבלת משמעות יתרה. אצל ילדים בני 8-7 החברות מבוססת לעִתים על נוחיות וכדאיות; בגיל 11-10 החברות נבנית על מערכת נורמות משותפות; בגיל ההתבגרות נרקמת החברות סביב אמון הדדי, הבנה ואמפתיה. על פי הגדרה מילונית, חברות היא רעות, ידידות, היינו - היכרות כלשהי המייצרת קשר ערכי של מחויבות, אכפתיות
    קרא עוד
  • שיחות במסרים מידיים בין מתבגרים: יתרונות, חסרונות ומה שביניהם

    הסייברספייס הוא כר פורה לאינטראקציות חברתיות בקרב מתבגרים. נראה כי המתבגר הטיפוסי כבר אינו חי בשני עולמות נפרדים - זה הפיזי וזה המקוון, אלא בעולם המשלב את שני המרחבים הללו גם יחד, כיוון שהם אינם ניתנים עוד לניתוק ולהפרדה. בני הנוער הזקוקים לקשר עם קבוצת השווים רותמים את האינטרנט במרחב הביתי הפרטי לצורך תחזוקה של קשריהם החברתיים, כך שהאינטראקציות החברתיות בעולם המקוון משפיעות על השגרה בבית הספר ומושפעות ממנה. נתונים סטטיסטיים עדכניים מעידים על שימוש הולך וגובר של בני הנוער הישראלים במסרים מידיים, בעיקר בתוכנות ICQ , MSN מסנג'ר, וכן באמצעות הצ'ט בפייסבוק - ויש לתת על כך את הדעת. על המערכת להשכיל להבין את התנהלותה של התקשורת המקוונת באמצעות מסרים מידיים, את חשיבותה וכן את המקום שהיא תופסת בקרב בני נוער ואת השפעותיה על שגרת יומם מחוץ למרחב הווירטואלי. נגישותו של האינטרנט וזמינותו שינו זה מכבר את העולם החברתי שאנו חיים בו. חידוש קשרים חברתיים שנותקו בעבר או יצירת קשרים חדשים והפיכתם מקשר מקוון לקשר פא"פ פנים אל פנים או Offline הם דבר שבשגרה, והם מאפיינים מבוגרים ובני נוער כאחד. השימוש הגובר ביישומי האינטרנט השונים לצורכי תקשורת בין-אישית העלה שאלות רבות, הן בקרב ההורים והן בקרב אנשי המקצוע, בדבר ההשפעות שיש לכך על המשתמש הצעיר.
    קרא עוד
  • בני הנוער במרחב האינטרנט - אתגרים והשלכות יישומיות לעבודה מקצועית

    האינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. בשנים האחרונות, בייחוד נוכח התרחבות השימוש ברשתות חברתיות ובערוצים לשיתוף תוכן גולשים, נוצרו מרחבים חדשים שצובעים את הפעילות האישית והחברתית שמתנהלת בהם בגוונים נוספים. מה מייחד את הצרכים ה"חדשים" של התלמידים בתקופה זו? כיצד נתאים את השירותים שלנו כדי להבטיח התייחסות גם לצרכים אלו? שאלות אלה מונחות על שולחן העבודה שלנו בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי, והן מציבות לפנינו אתגרים חדשים. אצביע כאן על כמה סוגיות שעולות לדיון, על תובנות שמסתמנות ועל כיוונים יישומיים שהולכים ומתהווים. להתנהלות האישית והבין-אישית במרחב האינטרנט מאפיינים ייחודים, שונים ממאפייני ההתנהלות המוכרת לנו במרחב הפיזי. ההתחברות באמצעות טכנולוגיה והריחוק הגאוגרפי יוצרים תחושה שאנחנו לבד, ותחושה זו, בד בבד עם תוכני המפגש, לעִתים אישיים ואינטימיים מאוד, והאפשרות לתקשורת ישירה עם אחרים יוצרת חוויה של מפגש ממשי. זוהי חוויה מיוחדת ביותר, שיש בה תמהיל של אשליה ומציאות. אתייחס לכמה מאפיינים: אי-נראות - אנחנו איננו נראים כשאנחנו "מסתובבים" ברשת. איננו רואים זה את זה, איננו רואים אנשים אלא רק עקבות, עקבות שנשארים לאורך זמן. טקסטואליות - אנחנו מדברים בכתב ובתמונות. אף שהתווספו לשפה הכתובה סמלים להבעת רגשות
    קרא עוד
  • אינטרנט כתרבות: מפגש בין-תרבותי בין מהגרים לילידים דיגיטליים

    מחבר/ת: 

    אמירה זו של בארלו, בשנת 1994 , הייתה הראשונה שהגדירה ילדים כ"ילידים דיגיטליים". מאז היו המונחים "מהגרים דיגיטליים" ו"ילידים דיגיטליים" למטבעות לשון בקרב חוקרי חינוך, אנתרופולוגים וסוציולוגים, חוקרי טכנולוגיה וחוקרים העוסקים בניהול לסוגיו. המונחים האלה משקפים או מנסים להסביר את הפערים בין מבוגרים וצעירים במידת השימוש באינטרנט ואת אופיים השונה בתכלית של שימושים אלה בקבוצות הגיל השונות. שני המושגים שהמונחים האלה מייצגים והעיסוק הגובר והולך בהם מתבססים על הנחת יסוד המגדירה את האינטרנט כתרבות שיש בה ילידים ומהגרים. תרבות, על פי הגדרתה, מורכבת מערכים, נורמות ושפה ייחודיים. מאמר זה מבקש לבחון הנחת יסוד זו דרך אחדים ממרכיבי התרבות, ובעיקר דרך מרכיב השפה - מרכיב מהותי בהבניית התרבות ובהעברתה מדור לדור. הגדרת האינטרנט כתרבות תאפשר לנתח את תהליך ההגירה של מהגרים דיגיטליים במפגש עם התרבות החדשה, בהתאם לשלבים שחווים מהגרים בהגיעם לארץ חדשה, מתוך התמקדות בתהליכים קוגניטיביים. המונח "תרבות" נולד לקראת סוף המאה ה 19- על יד חוקרים אנתרופולוגים. בשנת 1871 נכתבה ההגדרה הראשונה למושג על ידי סר אדווארד ברנט טיילור, והיום ההגדרה המקובלת של תרבות היא - מערכת של כללים או ערכים אשר בעת הגשמתם על ידי בני חברה מסוימת מניבה התנהגות הנחשבת על ידי בני אותה חברה לראויה ומקובלת. המושג "חברה אנושית" מוגדר כך: "קבוצת אנשים שקיימת ביניהם תלות הדדית כלשהי החיים בטריטוריה מוגדרת".
    קרא עוד