ליווי רוחני

ליווי רוחני

 
משפחות
0
 
שלב פיתוח
 
 
שותפים
1
 
מוקדים בארץ
0

מוקדים בארץ

ילדים ומשפחות מתמודדים לעתים עם מצבי משבר פתאומיים או מתמשכים, כגון מחלה קשה, אובדן בן משפחה קרוב, קונפליקט זוגי חריף בין ההורים, טראומה ומצב חירום ביטחוני. במצבים אלה עלול להיפגע החוסן האישי והמשפחתי ומתגברת רמת הסיכון.

התכנית פותחה במטרה להרחיב את מכָל התודעה ואת ארגז הכלים של היועצות החינוכיות, כדי שהן תוכלנה להתייחס בעבודתן הייעוצית לא רק למשאבים רגשיים וקהילתיים, אלא גם למשאבים הרוחניים של הילדים, ההורים והמחנכים. התכנית מכשירה יועצות, המלוות מגוון אוכלוסיות רחב, החל מגיל גן ועד לבתי הספר היסודיים והתיכוניים. כמו כן, משתתפות בתכנית יועצות העובדות עם אוכלוסיות מיוחדות, כגון ילדים עם בעיות התנהגות, ילדים עם צרכים מיוחדים וגם נציגות של המגזר הערבי.

במסגרת התכנית היועצות משתתפות בקורס דו-שנתי, הכולל פרקטיקום בשדה והדרכות פרטניות. בנוסף לכך, מתקיימים ימי חשיפה למדריכות ביחידה לחירום וטראומה, כמו גם לצוותים ולמנהלים של מסגרות החינוך.

את התכנית מלווה מחקר הערכה, אשר בודק שיפור בתפקוד לימודי, רגשי וחברתי וכן בתפקוד יומיומי של ילדים/הורים ואנשי חינוך, אשר זכו בהתערבות באמצעות ליווי רוחני.

מדבריה של ש', יועצת בכירה ומדריכת חירום וטראומה, המשתתפת בהכשרה זו השנה השנייה: "נוצרה כאן שפה אחרת, מרחב אחר של הֶאטת קצב, של חיבור והתבוננות פנימה. אם יש חוּלין – אז זאת קדוּשה, בעיניי. האתגר שלי הוא לעבוד עם נשות החינוך ולסייע להן ביצירת מרחב שמאפשר (גם) לשפה הזאת להתקיים. אין לי ספק שמערכת החינוך זקוקה לזה היום".

שותפים בתכנית : משרד החינוך מנהל פדגוגי אגף א' שרות פסיכולוגי ייעוצי

מבוקש/ אדמיאל קוסמן

 

 

מְבֻקָש מָקוֹם שָקֵט עָלָיו תוּנַח הַנֶפֶש.

לְכַמָה רְגָעִים בִּלְבַד.

מְבֻקָש מָקוֹם שֶיְשַמֵש מִדְרָךְ לְכַף הָרֶגֶל.

לְכַמָה רְגָעִים בִּלְבַד.

 

מְבֻקָש עָצִיץ, עָלֶה, גִבְעוֹל, אוֹ שִיחַ, שֶלֹּא יָקוּם

וְיִתְקַפֵל כּשֶהִיא תָבוֹא. לְכַמָה רְגָעִים בִּלְבַד.

  

מְבֻקָש דִבּור אֶחָד, נָקִי, נָעִים וְחַם שֶיְשַמֵש סַפְסָל

מִקְלָט, לְמִישֶהִי, קְרוֹבָה שֶלִי, יַלְדָה-יוֹנָה, נַפְשִי שֶלִי

אַשר יָצאָה מִן הַתֵבָה, לכַמָה רְגָעִים, בִּשְעוֹת הַבֹּקֶר,

ולֹא מָצאָה מְאָז מָנוֹח לרַגְלָה.

 

סיפורים מהשטח

  • שזירת התפיסה והכלים של הליווי הרוחני בעבודת הייעוץ החינוכי

    מערכי הכשרה שזירת התפיסה והכלים של הליווי הרוחני בעבודת הייעוץ החינוכי

    PDF icon להורדה (1.52 MB)
    "הליווי הרוחני מכוון ליצירת מרחב רוחני נכון ומתאים לאדם, מקבל-הליווי, על-ידי קשב עמוק ותוך שימוש בכלים מגוונים, בהתאמה אישית ותרבותית לאותו אדם." "מהותו של הליווי הרוחני היא נוכחות והושטת-יד אל האדם הנמצא במצוקה, מתוך התפיסה והאמונה כי יש בכוחה של נוכחות משותפת הנעשית בהתכוונות הנכונה למקום הרוחני של האדם – להיות חוויה מרפאת."
    קרא עוד
  • בשביל הרוח: התפתחות הליווי הרוחני כתפיסה וכלים לסיוע לאוכלוסיות במשבר, במצוקה ובסיכון

    עט השדה בשביל הרוח: התפתחות הליווי הרוחני כתפיסה וכלים לסיוע לאוכלוסיות במשבר, במצוקה ובסיכון

    PDF icon להורדה (645.16 KB)
    במסמך זה אתאר את אבני הדרך בתהליך הלמידה והפיתוח שהתרחש באשלים בתחום הליווי הרוחני כתפיסה וככלי בעבודה עם אוכלוסיות במצבי סיכון. תחום חדש זה, המתפתח בארץ בתאוצה, נבדק בשלוש וחצי השנים האחרונות, ונבחנו התאמתו והרלוונטיות שלו לעבודה עם אוכלוסיות היעד של אשלים – ילדים, נוער וצעירים במצבי סיכון, בני משפחותיהם ואנשי המקצוע העובדים איתם. המסמך פורס את התהליך החל בהחלטת אשלים להיכנס ללמידה ראשונית על מהות הליווי הרוחני, דרך הזמנת השותפים מהממשלה ומהמרחב הציבורי ליטול חלק בתהליך זה, וכלה בתכנון וביישום של קדם-תכניות הרצה "פרה-פיילוטים" ראשוניות שפותחו במהלך הלמידה ביחס לאוכלוסיות היעד ומעברם לשלב תכניות ההרצה הפיילוטים בתכניות נבחרות בשותפות הממשלה. עם סיום תכניות ההרצה השנה הסתיים החלק הראשון של המסע. נכון לרגע זה, אשלים ושותפיה יוצאים לדרך להעמקת השירות והלמידה לפי התפיסה והכלים של הליווי הרוחני, בתקווה לתת ערך מוסף לשירותים ולמענים מיטביים לאוכלוסיות שאנו מחויבים להן. לפני שנתיים וחצי כתבתי מאמר ל"עט השדה" על תחילת המסע של פיתוח תחום הליווי הרוחני לאוכלוסיות היעד של אשלים זוהר-סייקס, 2013 . כעת נתבקשתי לשתף בתהליך ולעדכן מה התרחש מאז. המהווה "מקום" מדיטטיבי להגיע ,"equanimity" במדיטציה נעשה שימוש במושג אליו. המושג מתורגם במילון ל"קור רוח, שלווה, איזון", ובמדיטציה היהודית הוא מתורגם לעתים למושג "שיוויתי". בעבר למדתי כי אחת הדרכים לדמיין את האיזון ושלוות הנפש האלה היא התמקדות של גם וגם: גם מתוך החוויה עצמה כאן ועכשיו בתוך ההוויה, וגם מנקודת מעוף הציפור, אי-שם במרחב. אחזקה בו-זמנית של שתי - הוויות אלו מביאה לאיזון ולשלווה, לתודעה של ה equanimity.
    קרא עוד
  • סיפור מסע – אל ליווי רוחני ועבודה סוציאלית

    עט השדה סיפור מסע – אל ליווי רוחני ועבודה סוציאלית

    PDF icon להורדה (177.26 KB)
    “שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל-פְּנֵי הַמָּיִם כִּי בְרֹֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ” קהלת יא, א–ב. בסיפור האגדה הילדים הולכים ביער ומשאירים בדרכם פירורי לחם כדי שיוכלו למצוא את הדרך הביתה. כשחיפשו את הדרך אחר תלאותיהם, התברר שהציפורים אכלו את סימנֶיה. איך מצאו לבסוף את הדרך חזרה הביתה? לפי אחת הגרסאות, הם נעזרו באווזה לחצות את הנהר, ואז הלכו ביער עד שהגיעו למקום שנראה להם מוכר. רבות נכתב על כך, אך משמעות אחת היא שלפעמים אדם מביט אחורה אל הדרך שעבר בה, ולא מוצא את סימנֶיה. הוא נזכר בשבילים שבהם הלך ומגלה לעתים כי הנהרות שחצה במסע חייו והאנשים שפגש הם שהביאו אותו דווקא לכאן, למקום שנראה לו מוכר. ובכל אחת מהתחנות ובמה שביניהן למד וחווה משהו שבדיוק לו הוא זקוק כדי לחיות את חייו כפי שהם עכשיו. ובפליאה הוא אומר: “ואנוכי לא ידעתי!” דבר דומה שמעתי מהמורה הרוחנית, ילידת שבט במרחבים הקנדיים, בכנס “רוחניות ועבודה סוציאלית” בעיר ת’אנדר בֵּיי שבקנדה בקיץ האחרון: “בזכות כל מה שעברתי, במיוחד הדברים הכי קשים, אני יכולה היום להיות מי שאני ולעזור לאנשים אחרים, ולכן אני אומרת תודה שעברתי אותם”. האמת, שלומר תודה על הדברים הקשים שהיא סיפרה לנו, נראה לי בלתי נתפס. ובכל זאת, ניכר היה בה שהיא מרגישה כך בכל נימי נפשה. תפיסה זו מהדהדת ברעיון “המטפל הפצוע”, הנובע מסיפורו של כיירון במיתולוגיה היוונית, שלפיו אדם יכול לעזור לאחרים להחלים בדיוק מהמקום הכואב שלו עצמו. כדי להצליח בכך צריך לעשות עבודת מודעות פנימית כדי לשים לב בעיקר אל האחר ולא רק אל עצמנו. החוויות שחווינו בעצמנו הן המביאות אותנו למקום שבו אנו נמצאים היום. ועבור אלה מאיתנו העובדים עם אנשים, מרתק ומשמעותי לשבת רגע על ספסל בקצה השביל, להתבונן, ולשים לב מה היה ומה יש בדרך הזאת שכן נבחרה.
    קרא עוד
  • בשביל הרוח

    בשביל הרוח דוח סיכום ממצאי מערכת

    מחקר הערכה בשביל הרוח

    PDF icon להורדה (434.55 KB)
    לפני כעשור החל להתפתח בארץ, בעידודה הנרחב של הפדרציה היהודית של ניו יורק, תחום הליווי הרוחני בעיקר לתחומי הזקנה, בתי חולים וסוף החיים. ב 2011- התקבלה החלטה בג'וינט ישראל-אשלים ללמוד את הנושא ואת מידת הרלבנטיות שלו גם לאוכלוסיות שלנו - ילדים, נוער וצעירים בסיכון ובני משפחותיהם. התהליך החל מקבוצת למידה פנימית באשלים, המשיך בסמינר בין- משרדי לאנשי מקצוע בכירים במשרדי הבריאות, הרווחה והחינוך, והגיע לשנת עבודה מרתקת בפיתוח חמישה "פרה פיילוטים" בליווי רוחני לאוכלוסיות מגוונות. שנת פיתוח זו לוותה במחקר שהתבצע על ידי ד"ר פנינית רוסו-נצר ונחום אלחי. במהלך המחקר רואיינו נציגי המשרדים, אנשי המקצוע בתכניות, המלווים הרוחניים ומקבלי הליווי עצמם. תהליך המחקר וממצאיו סייעו מאד להמשך הפיתוח ותרמו באופן משמעותי לתובנות ולמידה להמשך. בתום שנה זו, זכינו להמשיך בפיתוח של שתי תכניות. האחת בשיתוף משרד הרווחה בתחום האובדן הפתאומי והשכול והשנייה בשיתוף משרד החינוך בתחום הייעוץ החינוכי. התהליך, שהחל בהתרגשות וענין המעורבים בספקנות ותהייה, התגבש בשנים אלו תוך המשגה, תפיסה מקצועית ועשייה בשטח יחד עם מחויבות להמשיך ולתת מענים מיטביים והוליסטיים לאוכלוסיות במצבי מצוקה, משבר וסיכון. "לא בשמיים היא... ולא מעבר לים... כי קרוב אליך הדבר מאד, בפיך ובלבבך לעשותו.." דברים ל'.
    קרא עוד
  • בשביל הרוח

    בשביל הרוח מערכי הכשרה

    מערכי הכשרה בשביל הרוח

    בשפות שונות הממד הרוחני מחובר לנשימה והמושגים קשורים זה לזה באופן עמוק. בעברית - המילים ״נשימה״ ו״נשמה״ נבדלות באות יו"ד בלבד. בערבית - ״נפחה״ - משב רוח וגם ״רוח״ במשמעות הנפש, ובלועזית המילה ״spiritus" משמעותה בלטינית ״נשימה״, ״breath" בסיפור הבריאה בתנ"ך אלוהים נושף נשמת חיים באפו של האדם וכך הוא נוצר, כלומר נשימת האדם נוצרת מנשימת אלוהים.
    קרא עוד

תוצרי ידע בתכניות

תוצרי מידע ותכניות נוספות

להורדת המאמר מלא/י את הדוא"ל