דליה זילברטל

  • לאחות את השבר: התמודדות עם משבר במסגרות חינוך, בקבוצות דינמיות ובחדרי טיפול

    למקורות ביביליוגרפים 
    גור, ע'  2015 גוף זר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
    דרש, ו'  2008 . הבנה עצמית, תפקודים קוגניטיביים-נוירופסיכולוגיים ותפקודים רגשיים-חברתיים בקרב מתבגרים עם לקויות למידה בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל. חיבור לשם קבלת תואר דוקטור. האוניברסיטה העברית בירושלים.
    להד, מ'  2006 . מציאות פנטסטית. טבעון: נורד.
    לואיס-הרמן, ג'  1995 . טראומה והחלמה. תל אביב: עם עובד.
    נורת'רופ, כ'  2000 . גופה של אישה, תבונתה של אישה. ישראל: אורעם.
    שחר-לוי, י'  2000 . מן הגוף הגלוי לסיפור הנפש הסמוי. ירושלים: הוצאה עצמית.
    Beilock, S. (2015). How the Body Knows Its Mind. London: Robinson.
    Jordan, J., Kaplan, A., Stiver I., Surrey, J., & Baker Miller, J. (1991). Women’s Growth in Connection: Writings from the Stone Center. London:Guilford.
    Ogden, P., Minton, K., Pain, C. (2006). Trauma and the Body. New York:Norton.
    Rothschild, B. (2000). The Body Remembers. New York: Norton. U.S. Department of Education (2008). Early Implementation of Public Single-Sex Schools: Perceptions and Characteristics. Retrieved from: https://www2.ed.gov/rschstat/eval/other/single-sex/characteristics/chara...

    בית הספר "יובלים" בירושלים החל לפעול בשנת הלימודים תשע"ו ומוגדר כ"בית ספר צומח". בית הספר שייך לחינוך הממלכתי לא ממלכתי-דתי ולמרות זאת - מתוך בחירה חינוכית ורגשית - הוא מיועד לבנות בלבד. כל התלמידות מגיעות עקב בעיות רגשיות. בבית הספר לומדות עשרות תלמידות מכיתה א' עד סוף כיתה ט', כולן בעלות אינטליגנציה תקינה. רובן נולדו לתוך מצב משברי או חוו מצב כזה בשלבי חייהן הראשונים. הבנות מגיעות לבית הספר במצב של חוסר אמון בעצמן ובמי שאמור לטפל בהן ולהגן עליהן. ניסיון חייהן הקצר לימד אותן שאין על מי לסמוך. א' לדוגמה נולדה למציאות פוגענית; היא גדלה בבית לא מתפקד ומזניח וככל הנראה נפגעה על ידי אביה וסבה פגיעה פיזית ומינית. בגיל שלוש הוצאה מהבית ונדדה ממסגרת קלט למסגרת אומנה שלא צלחה, הוחזרה למסגרת קלט עד שלבסוף נמצאה בעבורה משפחת אומנה שמצליחה להכיל אותה עד היום; אִמה של ח' שקעה בדיכאון מיד אחרי לידתה ולא הצליחה לטפל בה; ג' עברה פגיעה מינית מתמשכת על ידי שכן כשהייתה בת חמש, דבר שערער אותה וטלטל את המשפחה, ו-ש' חשופה למאבק אלים בין ההורים. יש בבית הספר לא מעט ילדות נוספות שחוו אובדן של הורים בגיל צעיר עקב נטישה, פטירה או פירוד טראומטי. אצל כל אחת מהתלמידות ניתן לזהות את המצבים הטראומטיים ששיבשו את עולמה הרגשי והקוגניטיבי יש הרואים בחלימה דרך להתנתקות מהמציאות. עבורנו חלימה מתגשמת דווקא בחיבור למציאות והיא מהווה דרך מובנית להגדיר כיצד נרצה שזו תיראה. מולי להד מיטיב לנסח זאת במילותיו: "החלומות והפנטזיות מציעים לנו את החומרים הדרושים לנו על מנת לגלות ולהגדיר את עצמנו. כל מה שעלינו לעשות הוא לנצל אותם בצורה נכונה"
    קרא עוד