משרד החינוך והתרבות היחידה להתמודדות עם מצבי לחץ וחירום - שפ"י שירות פסיכולוגי ייעוצי

  • מסע בעקבות "חיבוקי": תרפיה "בחיבוקי" לילדי יפן

    תרפיה באמצעות "חיבוקי" היא שיטת טיפול פסיכולוגית ייחודית, שפותחה בישראל, לטיפול בילדים נפגעי לחץ וטראומה בתקופת מלחמת לבנון השנייה ובעת מבצע "עופרת יצוקה." שיטת טיפול זו סייעה גם לילדים ביפן להתמודד עם הטראומה שבעקבות אסונות הטבע, שפקדו את המדינה - רעידת האדמה והצונאמי, שאירעו בחודש מאי 2011 . מאמר זה עוסק בתיאור תהליכים של ייצוא ידע מישראל לעולם: ייצוא שיטת התרפיה באמצעות בובת "חיבוקי" לטיפול בנפגעי טראומה ביפן. זאת, באמצעות אנשי מקצוע של עמותת אשלים-ג'וינט ומשרד החוץ, שנסעו בחודש אוגוסט 2011 ליפן. שיטת הטיפול באמצעות בובת "חיבוקי" פותחה על ידי אשלים-גוינט ישראל, בשיתוף משרד החינוך-שפ"י שירות פסיכולוגי ייעוצי והחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב. התכנית מתבססת על הניסיון הישראלי במלחמת לבנון השנייה, כאשר עלה צורך לסייע למספר רב של ילדים שנמצאו במצוקה ובחרדה. לשם כך, נבנתה תכנית ייחודית, העושה שימוש בבובת "חיבוקי", שהיא בובה פרוותית, עם ידיים ארוכות ומחבקות ועיניים עצובות. התכנית התאפשרה הודות לתמיכתן של הקהילות היהודיות בצפון אמריקה. בובת "חיבוקי" היא בובת כלבלב רכה וארוכת זרועות, שיכולה לחבק את הילד ולהיצמד אליו. הילדים מטפלים בבובה, מזדהים איתה, ובעקיפין מטפלים במצוקותיהם. בין השנים 2006 ועד 2011 , סייעה ההתערבות בעזרת "חיבוקי" להמוני ילדים שנקלעו למצוקה נפשית. זאת, בעקבות השהות במקלטים, שנכפתה על תושבי הצפון, הפינוי לאוהל בניצנים, מלחמת לבנון השנייה, שפרצה בקיץ 2006 , ולאחריה מבצע "עופרת יצוקה" וטילי הקאסמים שנחתו על שדרות ויישובי עוטף עזה. התכנית פועלת כיום באזור הכרמל, בעקבות השריפה הגדולה נובמבר 2010 , שבה נספו 44 אנשים ובתים רבים עלו באש. בסך הכול, כ 50,000- ילדים בישראל, בגילאי הגן,
    קרא עוד
  • משא הטראומה

    בשנים האחרונות נחשפו מערכות החינוך למצבי לחץ וטראומה מתמשכים בעוצמה ותדירות שלא הכרנו כמותם בעבר. מצבי לחץ, פיגועי טרור, וחוויות קולקטיביות קשות כמו גם מלחמת לבנון השנייה והתמודדותם של תושבי הדרום עם חיים בצל פצצות הקסאם הנורות לעברם, כל אלה הפכו לחלק מהחיים בישראל. גם במדינות נוספות בעולם וביניהן ארה"ב, אירלנד, דרום אפריקה, תורכיה וספרד החשופות למצבי לחץ וטראומה, היערכות לקראת אסונות אפשריים מהווה תנאי הכרחי לתגובה נכונה של בית הספר. רבים מבתי הספר בארץ התמודדו עם אירועים קשים והפכו בעל כורחם ל"מומחים" בתחום ההתמודדות עם טראומה. נדיר למצוא בית ספר שתלמידיו או צוותו לא נפגעו באופן ישיר או עקיף במהלך השנים האחרונות. תלמידים רבים הגרים באזורי סיכון מסוימים נחשפים לאיומים יומיומיים, מה שגורם לערעור תחושת הביטחון הבסיסית. בנוסף, המראות הקשים בטלוויזיה לאחר כל פיגוע מגבירים את תחושת החרדה גם בקרב ילדים ובני נוער שלא נפגעו באופן ישיר. מצב זה מחייב התגייסות ומחויבות של צוות בית הספר בכלל ושל היועץ החינוכי בפרט.
    קרא עוד
  • ילדים מציירים מלחמה

    במהלך השנתיים האחרונות התגייסו אשלים-ג’וינט ישראל ושפ”י- משרד החינוך, ובתמיכת הקהילות היהודיות של אמריקה, במאמץ לתת מענה טיפולי לחרדות ולקשיים של ילדי צפון הארץ לאחר מלחמת לבנון השנייה וילדי שדרות ועוטף עזה בעקבות ירי הקסאמים המתמשך. בחוברת זו מוצגים אוסף ציורי ילדים שנלקחו מתוך תהליכי טיפול באומנות שקבלו ילדים אלו. הציורים וההסברים המצורפים מאפשרים לנו הצצה נדירה ומרתקת תוך לעולמם הרגשי של הילדים עצמם, חוויותיהם ופחדיהם; לתוך עולם הטיפול באומנות; ולתוך השדה הטיפולי ולתהליכי הריפוי וההחלמה. החוברת פותחת צוהר מרגש ומטלטל כאחד לעולמם הרגשי של הילדים ולניסיון המתמשך להתמודד עם מציאות מאיימת, ולצידם גם לכוחות, לחוסן ולתקווה.
    קרא עוד
  • נוכחות חיה מערך הסיוע הטיפולי במרכז הפינוי ניצנים 2008

    החוברת מהווה ביטוי ותיעוד לעבודה שנעשתה ע"י אנשי מקצוע ומתנדבים, בעיר האוהלים שהוקמה בניצנים וכונתה "כפר גידמאק", במהלך מלחמת לבנון השניה. אנשים אלו העבירו את עבודתם מסביבתה הטבעית לחולות ניצנים, ותרמו מזמנם, מרצם ומיטב כישוריהם למען האוכלוסיה שבכפר.בחום הכבד ובתנאים פיזיים לא פשוטים היווה צוות המתנדבים נקודת אור וחוזק בהתמודדותו מול המצוקה העצומה של המתפניםוצרכיהם הבלתי פוסקים. לצערנו, אנו למודי ניסיון. ארועי הטרור בשנים האחרונות, גרמו לאוכלוסייה גדולה להזדקק לעזרה. בעזרת הקהילות היהודיות של ארה"ב וקהילות נוספות, "אשלים" ג'וינט ישראל והשירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוךפיתחו מענים רבים שנועדו לעזור למערכת החינוך לפתח חוסן בקרב התלמידים ומשפחותיהם, נוכח מצבי הטראומה והחירום הפוקדים קהילות שלמות בישראל.
    קרא עוד
  • "נוכחות חיה" - מערך ההתערבות הטיפולית במחנה הפליטים ניצנים

    המאמר הנוכחי מתאר את הקמתו וארגונו של המערך הטיפולי שהוקם במחנה הפליטים ניצנים בזמן מלחמת לבנון השנייה יולי-אוגוסט, 2006 , על ידי שפ"י שירות פסיכולוגי-ייעוצי, משרד החינוך ועמותת 'אשלים' – העמותה לתכנון ולפיתוח שירותים לילדים ובני נוער בסיכון ומשפחותיהם מיסודו של 'ג'וינט ישראל' ובתמיכתן של ממשלת ישראל והפדרציה היהודית של ניו יורק. המאמר מתאר את בניית המערך הטיפולי, את המצוקות הנפשיות המרכזיות שמהן סבלו תושבי המחנה ושעמן התמודד הצוות הטיפולי, את סוגי ההתערבויות הטיפוליות שנעשו, פרויקטים טיפוליים מיוחדים שנבנו, ותיאורי מקרים. בנוסף מכיל המאמר מסקנות ולמידות ראשוניות במטרה להפיק ממנו לקחים וללמוד כיצד ניתן לבנות מערכי טיפול דומים באתרים המרכזים אוכלוסיות מפונים בעקבות מלחמה, רעידת אדמה או אסונות אחרים. עיר האוהלים "כפר גאיידמק" בניצנים, הוקמה ב- 18.7.2006 . המקום יועד תחילה להיות כפר נוער למשך ארבעה ימים, אולם מיד עם פתיחתו החלו לזרום למקום אוטובוסים מלאים במשפחות מהצפון שנמלטו מאימת הקטי ושות, וכך הוא הפך למעשה למחנה פליטים ענק על חוף הים. בכל רגע נתון שהו במ תחם כ- 6,000 תושבי הצפון, מתוכם כ- 3,000 ילדים ובני נוער. במשך כל ימי הפעילות של המחנה עברו בו כ- 20,000 תושבים, כאשר רוב האוכלוסייה שהגיעה הייתה אוכלוסייה המקבלת סיוע מטעם גורמי הרווחה. בין התושבים שהגיעו לניצנים ניתן היה למצוא נציגים מכל קשת התרבויות בישראל: עולים חדשים מרוסיה, אתיופיה וארגנטינה, ערבים ואנשי צד"ל לשעבר, כמו גם ילידי הארץ אשר לא יכלו לממן לעצמם שהות בבית-מלון ולא היה להם מקום אחר להתאכסן בו במרכז וב דרום הארץ. רובם ככולם אוכלוסיות מצוקה, וחלקם הגדול טופל כבר, כאמור, בעבר על ידי לשכות הרווחה.
    קרא עוד
  • שיר לצבע האדום

    בשל המצב הביטחוני הקשה באיזור שדרות ועוטף עזה, חשופים תושבי האזור כמעט באופן יומיומי "לאזעקות צבע אדום" ולנפילת הקסאמים. רבים מהם נתונים בפחדים ובחרדות מוגברים עקב כך. בנוסף לסכנה הקיומית שבעצם נפילת הקסאם, נמצאים התושבים בסיטואציה של מתח תמידי עקב החשש מעצם חזרתו של המצב המסוכן, כאשר רגע נפילת הקסאם הוא רגע קשה במיוחד. מטבע הענין, בזמן אזעקת "צבע אדום" , נתקפים ילדים רבים (כמו גם מבוגרים) בחרדה, ונמצאים במצוקה רגשית עצומה, כשלפחד הקיומי מצטרפות תחושות משתקות של כעס, תסכול וחוסר אונים. היכולת להתמודד עם רגשות קשים מסוג זה קשורה במידה שבה האדם מצליח לסגל לעצמו תחושה של שליטה במצב. במצבים בהם אין אפשרות לשלוט במציאות עצמה, עדיין ניתן לשלוט בסיטואציה הרגשית, הפנימית ולבחור דרכי התמודדות חלופיים. "שיר לצבע האדום" הוא הצעה להתמודדות רגשית אלטרנטיבית ברגע נפילת הקסאם, שמטרתה להקל, ולו במעט, על המצוקה הרגשית שבה נמצאים הילדים והמבוגרים באותו הזמן.
    קרא עוד
  • פוסטר - שיר לצבע האדום

    הכנסו עבורכם פוסטר ובו התנועות הנילוות להפגת החרדה בקרב ילדים. ניתן להדפיס את הפוסטר ולתלות במקום מרכזי גלוי לאנשי מקצוע ולילדים בזמן חירום ובזמן רגיעה.
    קרא עוד