השתלבות ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות נוער

השתלבות ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות נוער

 
משפחות
0
 
שלב פיתוח
 
 
שותפים
5
 
מוקדים בארץ
0

מוקדים בארץ

ילדים רבים עם מוגבלות הם בעלי מיומנויות חברתיות מצומצמות ביחס לבני גילם והם חווים קשיים חברתיים, רגשיים והתנהגותיים (טווינה, 2012;הכהן-וולף, סבו ומארק, 2010). כל אלה מובילים לבדידות חברתית, שאיננה משתנה גם בבגרותם. אנשים עם מוגבלות בגיל העבודה מדווחים על תחושת בדידות ועל היעדר חברים בהשוואה לאנשים ללא מוגבלות בגיל העבודה. 17% מן האנשים עם מוגבלות חמורה ו-13% מן האנשים עם מוגבלות מתונה דיווחו, כי אין להם חברים שעמם הם נפגשים או מדברים בטלפון לעומת 6% בלבד מן האנשים ללא מוגבלות (ברלב ואחרים, 2015). מימוש הפוטנציאל להשתתפות בפנאי בקרב נוער עם מוגבלות נמוך ביחס לאוכלוסיות אחרות. הם משתתפים במגוון מצומצם יותר של פעילויות ובתדירות נמוכה יותר יחסית לילדים ללא מוגבלות(ברלב ואחרים, 2015; וייסבלאי, 2011; סמארה-יוסף, 2014).

מחקרים מצאו, שהשתתפות של ילדים, בני נוער ובוגרים עם מוגבלות בפעילות פנאי, ובמסגרתה יצירת אינטראקציה חברתית, יכולה למלא תפקיד משמעותי בתחומי חיים שונים (היוש ואחרים, 2010; טווינה, 2012; סמארה-יוסף, 2014; פרץ ורוט, 2012; Orsmond, Wyngaarden, Krauss & Mailick Seltze, 2004 ). השתתפות בפעילויות חברתיות מאפשרת לצעירים עם מוגבלות לחוות תחושות של העצמה, שביעות רצון, מסוגלות עצמית, ערך עצמי ומיצוי יכולות, הם רוכשים מיומנויות, מגבשים את זהותם, יוצרים קשר עם הקהילה ומכאן חשים שביעות רצון מהחיים וחלה עלייה באיכות חייהם. עוד נמצא, כי אנשים עם מוגבלות, שהשתתפו בהצלחה בתכניות פנאי, רכשו מיומנויות חברתיות שאפשרו להם להיות מעורבים חברתית והיו מסוגלים לשמר אותן במשך שנים (Duvdevany, 2008).

תנועות הנוער מאפשרות את כל אלה. מידי שנה לומדים בכיתות ד' ועד גיל 21 כ-110,000 תלמידים - חניכים עם מוגבלות פוטנציאלים של תנועות נוער. עד לכניסתה של התכנית, כ-2,000 חניכים בלבד השתלבו בפעילותן של שלוש תנועות. בתחילת דרכה של התכנית התגייסו תשע תנועות נוער ליוזמה, והיום, שותפות למהלך כל 13 תנועות הנוער המוכרות בישראל ומספר החניכים עם המוגבלות הוכפל ונמצא בעלייה מתמדת.

בעקבות כך, ילדים ובני נוער עם מוגבלות הם חלק מקהל היעד של התנועות והשתלבותם משפיעה לטובה עליהם ועל כלל החניכים. ההיכרות האישית שוברת חומות של סטיגמות ודעות קדומות ומחנכת לערכים, שישפיעו על התנהגותם של כלל החניכים כלפי אנשים עם מוגבלות גם בבגרותם. במקביל, החניכים עם המוגבלות מתנסים בחוויות נורמטיביות, מרחיבים את מעגלי ההיכרות שלהם ואת מעגלי התמיכה ורוכשים מיומנויות חברתיות.

ההשתלבות איננה פשוטה, היא דורשת הנגשה והתאמה של דרכי הפעילות באופן מובנה, הקניה של ידע ובנייה של מערך תמיכה לצוות התנועה. לשם כך פותח, במסגרת התכנית, מודל שילוב, המתייחס הן לשילוב יחידני ולשילוב קבוצתי, הן בשלב שבו המשתתפים הם חניכים והן בשלב שבו הם משתייכים לשכבה הבוגרת. כמו כן, התכנית עוסקת בפיתוח כלים שיאפשרו יישום של המודל לאורך זמן, מערכי הכשרה לבעלי תפקידים בתנועה ומדריכים, אתר אינטרנט ייעודי, הכולל את כל הידע והכלים שפותחו בתכנית ובתנועות, כלים להדרכה ופעילות לשינוי עמדות וקידום הכלה בקהילה.

במסגרת מערכי ההכשרה פותח, בשיתוף עם התכנית "לשם שינוי", כלי ייחודי, ראשון מסוגו - "על רגישות ונגישות" - אפליקציית מציאות מדומה, המדמה את חוויית המוגבלות תוך שימוש במשקפי המציאות הווירטואלית.

להורדה מהאפ סטור https://goo.gl/UyqUri

להורדה מגוגל פליי https://goo.gl/2TkgA7

הקמפיין "אל תפספס חבר", שנעשה בשיתוף עם ערוץ הילדים, הוא צעד משמעותי נוסף בדרך לשינוי העמדות המיוחל כלפי ילדים עם מוגבלות. הקמפיין מציג פעילות אחר הצהרים פשוטה, משותפת בין שני ילדים, עם ובלי מוגבלות, כאשר המסר המועבר הוא, כי מוגבלות היא לא מגבלה לאף אחד מהצדדים.

שותפים לתכנית:משרד החינוך; משרד הרווחה והשירותים החברתיים; המוסד לביטוח לאומי; קרן שלם; מועצת תנועות הנוער.

סיפורים מהשטח

  • שילוב ילדים עם מוגבלות בתנועות נוער

    סרטון שילוב ילדים עם מוגבלות בתנועות נוער

    "אחד הדברים שלמדתי שהכל אפשרי אם מנגישים את זה בצורה מסוימת" שנה להטמעת התכנית , יותר ויותר ילדים עם מוגבלות משולבים בתנועות נוער וזוכים בהזדמנות שווה להשתלב
    קרא עוד
    פברואר 2017
  • להשתלב תוך כדי תנועה - השתלבות ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות נוער

    מאמר להשתלב תוך כדי תנועה - השתלבות ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות נוער

    PDF icon להורדה (2.89 MB)
    בנובמבר 2013 הושקה תכנית ארצית להשתלבות של ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות הנוער. התכנית נבנתה על מנת להמשיג ולחלץ את הידע שפותח במספר תנועות מצומצם, להבנות מודל עבודה מקצועי,לפתח פרקטיקות וכלים, למסד ולהטמיע אותו בפעילות השוטפת של תנועות הנוער. במקביל התכנית פועלת להרחבת היקף התנועות המובילות תהליכי השתלבות בתנועה כחלק מהחזון התנועתי ולהגדלת מספר הילדים המשתלבים בכלל התנועות. הנגשת הפעילות בתנועות מתרחשת בהלימה לשינויים החברתיים והחקיקה המעודדים הנגשת שירותים אוניברסלים, השתלבות ותכנון אוניברסלי. מתוך ביטאון עמותת חומש החטיבה השיקומית של העובדים הסוציאלים בישראל.
    קרא עוד
    ינואר 2017
  • אוגדן בנושא שיוויון והשתלבות של אנשים עם מוגבלות

    מאמר אוגדן בנושא שיוויון והשתלבות של אנשים עם מוגבלות

    PDF icon להורדה (2.56 MB)
    תחום שילוב חניכים עם מוגבלות בתנועות הנוער הופך בשנים האחרונות לעובדה קיימת, כאשר בכל התנועות משתתפים באופן פעיל חניכים עם מוגבלות. בכל תנועות הנוער פועלים בעלי התפקידים השונים ללמידה מתמדת והתמקצעות, על מנת להצליח בשילוב באופן מיטבי, ולהפוך את השילוב לנכון וטבעי לכל הנוגעים בדבר. מטרתו של אוגדן זה היא להוות בסיס לפעילות ודיון בנושא השתלבות של אנשים עם מוגבלות והעמדות כלפיהם, עבור השכבות הבוגרות וצוותי המטה. קובץ זה מאגד מאמרים מהשדה האקדמי, החברתי וההלכתי, בארץ ובעולם. המאמרים סוקרים את התפתחות המושגים מבחינה היסטורית וכן מציגים התייחסות עדכנית למושגים אלה.
    קרא עוד
    ינואר 2018
  • שילוב ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות נוער - פנקס למדריך

    תדריך שילוב ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות נוער - פנקס למדריך

    PDF icon להורדה (3.23 MB)
    צריך כל הזמן לזכור שאנחנו עובדים מול אנשים יחידים, המדריכים צריכים להכיר כל חניך ואנחנו צריכים להכיר את העולם של כל פרט... התנועה זה הפלטפורמה בה הם יכולים לפתח את המימוש העצמי שלהם, ולגרום להם לתחושת מסוגלות עצמית... יש עקרונות עבודה מנחים, אבל הפרקטיקה תיכתב עבור כל ילד בנפרד
    קרא עוד
    אוקטובר 2015
  • מדריך לשילוב ילדים ונעור עם מוגבלות בתנועות נוער

    תדריך מדריך לשילוב ילדים ונעור עם מוגבלות בתנועות נוער

    PDF icon להורדה (7.13 MB)
    הרצון הכן לשלב חניכים עם צרכים מיוחדים בתנועות אינו מספיק. למידת התחום וליווי מקצועי, לצד הכשרה מסודרת ורציפה, יובילו לחוויית הדרכה מיוחדת ומספקת ולשילוב מוצלח. מדריך זה מיועד לבעלי תפקידים בהנהגת התנועה, לרכזי שבטים וסניפים, לרכזי שכבות וצוותי הדרכה, למדריכי קבוצות שילוב וקבוצות בהן יש חניכים המשולבים באופן פרטני ולפעילים בתפקידים השונים. המדריך מרכז עקרונות ודרכי פעולה, שלבים ותהליכים בתהליך השילוב, שאלות ותשובות לגבי שגרת ההדרכה ופעילות השיא וכולל דוגמאות מהשטח לפתרון בעיות. תפקידו של המדריך לסייע לכם בתהליך השילוב ולספק תשובות לשאלות ולאתגרים הצפויים לכם בדרך. המדריך הוא כלי בידיכם להשתלבות במשימה חינוכית ומשמעותית בתנועות.
    קרא עוד
    אוקטובר 2015

תוצרי ידע בתכניות

תוצרי מידע ותכניות נוספות

להורדת המאמר מלא/י את הדוא"ל